Och så var man tillbaka i skolbänken.

För er som har missat mitt liv så har jag nu avslutat min kurs på Handelshögskolan (vilken jag fick VG i, Yaaaahooo!) och har nu påbörjat en ny kurs i en helt annan bana: Spanska på Humanisten.
Man skulle kunna säga att Handels och Humanisten är lite som Mars och Venus - totalt olika klimat, helt enkelt varandras motsats. Medans Handels är en ganska kall skola med hög prestige, tuff konkurrens, torra jurister, proper klädstil samt en medelålder på 25 år som sina kännetecken så är Humanisten dess sanne ärkefiende. Man bokstavligt talat svettas när man kliver in i denna varma miljö. Kännetecken för denna skola är variationen av människor: allt från bohem till mig ryms inom dessa ramar. Folk är trevliga (jag säger inte att dom inte är det på Handels!) och det är ingen rivaliserande stämning. Folk kommer till skolan för att lära sig saker, inte för att få en fin titel.

I min klass är det en salig blandning av människor. Den yngsta är precis fyllda 18 år och den äldsta är en pensionerad 65-åring. Dock är inte detta den skillnaden från Handels som är störst utan det är det faktumet att vi sitter i små klassrum, vid en bänk och kan PRATA med föreläsaren. Och till råga på allt, han kan ALLAS namn! Det är som att vara tillbaka i grundskolan all over. Första dagen hade vi till och med NAMNSKYLTAR!

Så ärligt talat så har jag inte riktigt kunna bestämma mig för var jag trivs bäst. Samtidigt som det är skönt att ha lite mer kontakt med dom man studerar med - mer än att man sitter i samma aula och lyssnar på samma gubbe - så finns det ändå något i mig som gillar Handels. Kanske är det den fina titeln man får när man är klar? Eller kanske helt enkelt för att det känns som om man studerar på riktigt...? För helt ärligt så känns det lite som om att jag "pluggar" just nu. Hur som helst så gillar jag det jag gör och kontentan av allt jag gör är ju att jag ska bli smartare. Så vi får väl hoppas att det blir resultatet! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0