Ekonomi-Gurun talar ut.

Jag må vara en allmänt förvirrad själ på vissa punkter här i livet, men när det kommer till ekonomi har jag nog alla hästarna hemma i stallet! Jag har en superkoll över vad jag lägger pengar på, hur mycket mina räkningar uppgår till och vad jag har råd eller inte råd med. Detta tack vare ett sunt förnuft, samhäll/ekonomi linje på gymnasiet och 2 ekonom-föräldrar, så man skulle ju kunna tycka att det vore en skandal om jag inte hade koll på i alla fall detta...

Men i alla fall. Jag har en regel som jag går efter som jag tror att många andra också borde använda som regel (obs! undantag för telefoni & studielån): köp aldrig något på avbetalning! Kan du inte punga ut med pengarna nu har du uppenbarligen inte råd med det. Så ska man köpa något så är det lika bra att låta det svida i plånboken direkt, för då gör man inga drastiska korkade beslut. Annars är det lätt att man hamnar i "men det kostar ju bara 299 :- i månaden.." osv. Believe me - not fun.

Okej, jag förstår väl till viss del folk som tar lån och så. Men i så fall till vettiga saker - kanske ett hus, en bil, ombyggnad osv. Och mobiltelefoni och sådant hamnar ju alltid på månadsräkning i vilket fall och ofta så ingår det ju en telefon. Men det jag syftar på är tillexempel att köpa kläder på avbetalning. Jag sitter här med ett brev från Ellos där det står hur uppläggningsplanen är om man vill dela upp sin betalning, man kan helt seriöst delbetala i upp till 5 år! FEM ÅR!!! Kul när man sitter där 3 år senare, kläderna är sönder för längesen och resten som fortfarande är helt är alldeles för omodernt för att ens få en plats i garderoben utan ligger nerpackat i en låda. Detta ska man alltså betala av då... Hmm.. till det säger jag "tack, men nej tack".

Så keep it simlpe. Betala direkt, det känns mycket bättre. Plus att när du väl har betalat det är ju sakerna verkligen dina! :)

Peace!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0