"Jag döper dig till Lilla"

Chile är smeknamnens paradis. Hit kan du inte komma och förvänta dig att du ska få heta det namn du är döpt till, för vad är det roliga med det? Chilenare har en liten inbyggd finess som är att hitta det som är speciellt för just dig och sedan döpa om dig efter det (Lite som indianerna gjorde, ni vet, typ "Björntass") Och tro mig, du har absolut ingenting att säga till om! Har du stor framtänder blir smeknamnet självklart "Conejo" (Kanin), så jag tackar gud att jag inte kom hit när jag var 8 år. Om du är smal, eller lite smalare än alla andra i din omgivning, blir smeknamnet "Flaco/Flaca" (Smalis). Detta har blivit mitt smeknamn - Flaca. Juan blev naturligtvis också Smalis (han har ju trots allt gått ner en hel del i vikt), så alltså "Flaco". Så vi är familjen "Los Flacos". I och med att vi bor i ett Svensk/Spanskt hus så måste jag naturligtvis ha ett namn på varje språk, så mitt svenska blev "Lilla". Bara Lilla, inte "Lilla vännen" som man antagligen skulle kunna bli kallad för hemma, utan Lilla. Men det funkar för mig, inga tårar om nätterna här inte.

Och jag skojar inte när jag säger att nästan alla kallar dig för ditt smeknamn. Till och med när du är och handlar kan folk istället för att tilltala dig med "Öh, du" (som dom gör i Sverige) eller den fina chilenska-formen "Señorita" (som är den korrekta termen för det jag är här) få för sig för att kalla dig för "Flaca". Så mobbning, som vi kallar det i Sverige, existerar inte här. Du blir uppväxt med vetskap om dina "fläckar". Går du lite konstigt kan du bli kallad träben, men folk här tar inte illa upp. Är du tjock så kallas du för "Tjockis".



Tänk om det hade varit så hemma! Vad det skulle underlätta mycket för det pryda svenska samhälle där man inte får säga något som någon kan bli ledsen över. För hade vi haft det så här så skulle inte den lilla tjockisen brytt sig om när någon kallade henne för tjock, eller kille med glasögon bli ledsen om han kallades för glasögonorm. Dom skulle bara ryckt lite axlarna och fortsatt leka.

Något annat som är lite lustigt för Chilenare är att om du inte har något speciellt smeknamn som är jättetydligt kallar alla varandra för "mi niñja" (mitt barn). Det är ju en sak när dom kallar mig för det, jag är ju trots allt knappt 20 år gammal, men det komiska är när man ser två tanter gå och prata med varandra och den ena som säkert är max 1 år äldre kallar den andra för "mitt barn" & den andra svarar med tilltalet "tía" (faster/moster).

Kommentarer
Postat av: Katrin

Gud vad härligt med dessa smeknamn! Lilla är ju verkligen jättegulligt!! Kram på dig Lilla:-)

2010-01-18 @ 07:23:26
URL: http://www.ishastar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0