Dans är bra för dina spårkkunskaper!

Ja, klassiskt är det som står på mitt schema en torsdag som denna. Så idag har det blivit dans för hela slanten (om man nu vill låta över-tjäck, eller stavas det check? Käck? Jaaa... ibland står det still, men ni fattar). Alltså balett. Det är inte bara det att man blir aningen mer graciös, för det hoppas jag ändå på att jag blir. Man får dessutom ett utökat språk förråd på franska. Assamblé, Pas de Chat, Entre levé, Pique, Pas de Basque, En de dans and so on (ursäkta stavningen, jag chansade lite, men vi låtsas som om det är rätt. Enligt mig ser det ju ändå rätt proffsigt ut). Man får ett väldigt fint uttal, dock vet jag ju inte vad det betyder rent översatt mer än hur stegen ser ut. Men man skulle ju lätt kunna låta lite smart typ:
Je suis un entre levé en de dans la pique!
eller
Cest un assamblé pas de chat y la grand chité.

Jag skulle ju lätt köpa dom fraserna. Men sen kan ju jag knappt ett ord på franska. Mina 4 år i grundskolan resulterade i: Excusez-moi je suis en retard. 

Tack för mig! :)

Kommentarer
Postat av: Katrin

Tänk att den frasen sitter som gjuten i mig också, den sista alltså :D

2010-04-16 @ 09:24:59
URL: http://www.ishastar.se
Postat av: Mike

Hahahahhahahha den sista frasen ska jag lära mig utantill, jag känner mig rätt träffad.

2010-04-17 @ 11:49:14
URL: http://frudiamant.blogg.se/
Postat av: Johanna

hahaha! Jag älskar att du (mike) trodde det betydde att "ursäkta mig, jag är utvecklingsstörd!" hahahaha

2010-04-18 @ 01:38:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0